Знайомий мотив

28.07.2020
Share

Навіщо держава відправляє приватні локомотиви якнайдалі від прибутку
Автор: генеральний директор «Локо-Інвест» – дочірньої компанії «Лемтранс»

Останній варіант документа про порядок допуску приватних локомотивів до окремих маршрутів на залізниці, представлений Міністерством інфраструктури, містить пункт, який ставить під сумнів початок усього експерименту. Так, приватний оператор не може запускати маршрут на ділянці колії, на якій є швидкісний пасажирський рух, а це більша частина залізничного полотна. У межах експерименту Укрзалізниця спочатку пропонує приватному бізнесу ділянки, де немає вантажу.


За такого розподілу маршрутів приватні оператори матимуть істотні фінансові втрати. Локомотиви – це трудомістка та витратна історія, яка обчислюється навіть не сотнями тисяч доларів за штуку, бо для забезпечення перевезення потрібна не одна, а кілька одиниць техніки. Навіть частково окупити такі витрати складно, а на нерентабельних маршрутах – неможливо. Для повноцінного запуску експерименту з приватною тягою бізнесу необхідні перевезення не тільки point to point, але і ввізна робота до найближчої станції контактної мережі. Потрібно відпрацювати кілька сценаріїв взаємодії: це вивізний і короткий point to point сценарій до 300 км і довший – до 550 або 600 км.


Наш досвід підказує, що такий експеримент має тривати не менш ніж 12 місяців, тому що перевезення вантажів восени й узимку передбачає різні вимоги до екіпірування, видимості, коефіцієнту зчеплення, внутрішньої логістики, палива тощо. Потрібно підготувати бригади, вибудувати внутрішню логістику, налаштувати всі процеси. Ми до цього експерименту готуємося вже рік: викочуємо «залізо» та працюємо з бригадами, щоб вони досконало могли керувати локомотивом.


Запуск експерименту – це перший крок до лібералізації ринку. Головне – зрозуміти, як це працює, на практиці вирахувати «секретну» локомотивну складову; налагодити модель взаємодії з інфраструктурою – як має переходити відповідальність за вантаж; з’ясувати, що відбувається з нитками графіків насправді; зрештою – скільки все це буде коштувати. Важливо також розуміти, що експеримент із приватною тягою допоможе знизити інвестиційне навантаження на УЗ і позбутися проблеми із закупівлею тепловозів – приватні локомотиви можуть закрити потребу на проблемних для вантажовідправників дільницях не через кілька років, а вже зараз.
Весь процес має стати початковим етапом великого проєкту під назвою лібералізація ринку. Експеримент стає принципово важливим, бо допомагає зібрати статистику. Потрібно використати максимально можливі сценарії в межах цього експерименту, щоб надалі, відкриваючи ринок для приватних операторів, держава спиралася не на теорію, а на реальні факти.

Підписка на новини

Будьте в курсі подій