Законопроект «Про особливості створення державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» уряд Україні відправив до Верховної Ради.
У документі, підписаному віце-прем'єр-міністром, міністром інфраструктури Україна Борисом Колесніковим, прогнозується створення вертикально інтегрованої структури - державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування.
Координатор транспортного напрямку Координаційного центру з впровадження економічних реформ при президенті України Олександр Кава повідомив, що за існуючої редакції законопроекту виконувати обов'язки акціонера з боку держави буде Міністерство інфраструктури Україні. Законопроект повинен пройти три читання в парламенті країни, після цього його протягом двох тижнів повинен підписати президент. Після підписання закон вступає в силу з дня офіційної публікації, якщо інше не передбачено цим законом.
«Законопроект спрямовано на створення правового поля для першого етапу реформування залізничного транспорту України — розділення господарської та регуляторної функції на залізничному транспорті загального користування, - зазначив пан Кава. - Зараз «Укрзалізниця» — це сурогат між господарюючим суб'єктом і державним органом, тому що поєднує в собі ці не властиві один одному функції. Державна адміністрація - це навіть не підприємство. Суть законопроекту — у поділі цих функцій. Державні повноваження в сфері залізничного транспорту перейдуть міністерству інфраструктури, а господарюючим суб'єктом стане державне публічне акціонерне товариство «Українські залізниці». Інвентарний парк перейде до складу акціонерного товариства. Потім вже можна буде створювати умови для залучення в галузь приватного капіталу, в першу чергу приватних операторів і приватних перевізників, гарантувати всім учасникам рівний доступ до мережі».
За його словами, це тільки початок довгоочікуваної реформи та в процесі реформування можливе уточнення деталей наступних кроків, але говорити про це поки рано.
«Поки ми на тому етапі, який в Росії був пройдений в 2003-2004 роках, коли було ліквідовано Міністерство шляхів сполучення РФ та створено ВАТ« РЖД ». Виходить, що реформа залізниць Україна відстає від РФ на вісім-дев'ять років. При оптимістичному варіанті розвитку подій, у разі швидкого прийняття законопроекту в парламенті, акціонерне товариство буде створено в наступному році. Модель реформування будується на основі досвіду європейських країн. У першу чергу, це досвід реформ Німеччини, Польщі та Росії. Модель ВАТ «РЖД» багато в чому повторює модель Deutsche Bahn, але адаптована до наших умов. Тому при реформі залізниць Україні активно вивчається досвід західних та східних колег».
Не секрет, що до 2007-2008 років УЗ активно працювала з Європейським банком реконструкції та розвитку, зі Світовим банком та іншими МФО. Але всі вони ставили необхідною умовою співробітництва початок процесу реформування.
Але в ті часи ніяких реальних кроків у даному напрямку зроблено не було, нормативні акти не приймалися, і, як наслідок, всі міжнародні фінансові установи майже повністю припинили фінансувати програми УЗ.
Боргове фінансування залізниць після реформування активізують як з боку міжнародних фінансових організацій, так і з боку комерційних банків. Фінансування ЄБРР на будівництво Бескидського тунелю на лінії Львів — Чоп виділено ще кілька років тому. Оскільки процес вибору підрядника затягнувся, ЄБРР відновив фінансування даної програми. Але це сталося через те, що проект був схвалений багато років тому. А так ніяких нових проектів не було, все стримувалося відсутністю процесу реформування.
Залізнична інфраструктура (включаючи магістральні залізничні лінії, технологічні споруди на них, контактну мережу, системи диспетчеризації, сигналізації, блокування) не буде передана до статутного фонду створюваного товариства. Вона залишиться в державній власності, та АТ буде розпоряджатися цим майном на праві господарського відання.
Для приватних операторів акціонування стало очікуваним кроком уряду. Генеральний директор ТОВ «Лемтранс» Володимир Мезенцев вважає, що створення товариства ліквідує монополію на перевезення вантажів та буде сприяти створенню конкурентного середовища.
«Ситуація, що склалася у вітчизняній залізничної галузі, вже давно і цілком природно змушує уряд шукати шляхи створення оптимальної моделі та ефективної системи управління ДАЗТ «Укрзалізниця». Знос основних фондів, субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних, дефіцит рухомого складу — все це може привести до колапсу системи залізничного транспорту, а отже, і до зниження темпів розвитку економіки в цілому. Більше 50% промислових вантажів перевозять залізницею», — стверджує Володимир Мезенцев.
Він вважає, що в даній ситуації акціонування - оптимальна форма реформування залізничної галузі, яка цілком успішно було проведено в багатьох країнах Центральної та Східної Європи.
«Це дозволить залучити необхідні інвестиції та підвищити ефективність функціонування залізничного транспорту. Однак говорити конкретніше про зміни в роботі операторських компаній можна буде після формування як мінімум проектів нормативних документів з управління вантажними перевезеннями та парком рухомого складу», — додав генеральний директор української транспортно-експедиторської компанії.
Виключені зі списку "Не підлягають приватизації" та увійдуть до складу акціонерного товариства:
- Донецька залізниця
- Львівська залізниця
- Одеська залізниця
- Придніпровська залізниця
- Південна залізниця
- Південно-Західна залізниця
- Попаснянський вагоноремонтний завод
- Стрийський вагоноремонтний завод
- Полтавське ПКТБ по ремонту локомотивів
- Дарницький вагоноремонтний завод
- Донецький державний проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту "Донзалізничпроект"
- Львіовський державний проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту "Львіовтранспроект"
- Одеський державний проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту "Одесзалізничпроект"
- Дніпропетровський державний проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту «Дніпрозалізнічпроект»
- Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів «Укрспецвагон»
- Харківський державний проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту «Укрзалізничпроект»
- Український державний центр залізничних рефрижераторних перевезень «Укррефтранс»
- Державне підприємство матеріально-технічного забезпечення залізничного транспорту «Укрзалізпостач»
- Центральна станція зв'язку УЗ
- Головний інформаційно-обчислювальний центр УЗ
- Український державний центр транспортного сервісу «Ліски»
- Державне підприємство «Вінницятрансприбор»
- Державне підприємство «Український центр механізації шляхових рабіт»
- Державне підприємство «Науково-конструкторське технологічне бюро колійного господарства Укрзалізниці»
- Державне підприємство «Проектно-конструкторське технологічне бюро рухомого складу Укрзализныци»
- Державне підприємство «Державний науково-дослідний центр залізничного транспорту України»
- Державне підприємство «Рава-Руський шпалопросочувальний завод»
- Дніпропетровський тепловозоремонтний завод
- Львівський локомотиворемонтний завод
- Київський електровагоноремонтний завод
- Запорізький електроремонтний завод
- Київський електротехнічний «Транссигнал»
- Гніванський завод спецзалізобетону
- Коростенський завод залізобетонних шпал