Микола Нестеренко: ми хочемо об'єднати зусилля портового і залізничного бізнесу

20.05.2011
Share

Джерело: КоммерсантЪ-Украина

Недостача транспортної інфраструктури стримує зростання економіки країни, але для її розвитку у держави немає коштів. У компанії "Систем Кепітал Менеджмент" (СКМ) Ріната Ахметова вирішили самостійно поліпшити транспортну інфраструктуру для компаній групи. СКМ створила новий транспортний бізнес, основним завданням якого є будівництво нових портових потужностей і розвиток залізничного транспорту. Про плани СКМ у новому напрямку, про створення портового холдингу і його перший великий проект спеціальному кореспонденту Ъ ОЛЕГУ ГАВРИШУ розповів директор з розвитку нових напрямків бізнесу СКМ МИКОЛА НЕСТЕРЕНКО.

– Чому в СКМ вирішили розширити свою присутність у транспортному бізнесі? 

– Для нас це рішення – практично закономірне. З одного боку, в нашому портфелі давно були транспортні активи, з іншого – ми добре знаємо цей ринок, будучи великим споживачем транспортних послуг. У перспективі ми маємо намір побудувати бізнес, що ґрунтуватиметься на наданні повного спектра транспортних послуг: від подавання вагонів до навантаження на судно. Ми розуміємо, що українська економіка дуже залежить від залізничних перевезень. При цьому у розвиток залізниці, так само як і рухомого складу, давно не інвестують. У результаті транспортна інфраструктура стала вузьким місцем для розвитку всієї економіки країни. І, відповідно, тут ми бачимо потенціал для прибуткового зростання. 

– Тобто мета – вирішити транспортні проблеми ваших виробничих активів? 

– Так. Це одне із завдань: вирішити транспортні проблеми наших промислових холдингів – "Метінвесту" і ДТЕКу. Але є й друге завдання, можливо, більш амбітне – будівництво нового бізнесу. Ми вже зробили перший крок для його вирішення – створили портовий холдинг. 

– Що становить собою компанія? 

– "Портінвест" – це холдинг, який на 100% належить СКМ. У ньому консолідовано всі наші портові активи з однойменної керівною компанією з головним офісом у Києві та філією в Одесі. Основне завдання компанії – сконцентрувати всі наші можливості в портовому бізнесі для управління активами, які у нас є, і реалізації нових інвестиційних проектів. У перспективі ми розглядаємо цей напрям як самостійний прибутковий бізнес. Зараз ми займаємося розробкою стратегії розвитку транспортного бізнесу: сформували робочу групу в СКМ, залучили консультантів, які мають великий досвід роботи в транспортному бізнесі. Гадаю, до осені ми будемо мати чітку стратегію. 

– "Портінвест" вже отримав дозвіл Антимонопольного комітету на придбання землі, що прилягає до порту Південний, під будівництво перевантажного терміналу. Що це за проект? 

– Холдинг "Портінвест" уклав меморандум з портом Південний про співпрацю в акваторії Малого Аджалицького лиману. Поки ми вивчаємо плюси і мінуси різних форм співпраці, але у будь-якому випадку ми готові інвестувати в будівництво нової інфраструктури не менше $200 млн. Перша черга терміналу буде побудована за два-три роки. Але для того щоб проект відбувся, порту необхідно збільшити причальну лінію і провести днопоглиблювальні роботи. 

– Те, що ви вирішили розвивати термінал у Південному, означає, що ви відмовилися від проекту в Севастополі? 

– Ми будемо продовжувати розвивати компанію "Авліта", але вирішили не заводити туди нові види вантажів. "Авліта" буде займатися експортом зерна та металопродукції, а імпорт вугілля і експорт руди будуть зосереджені в Південному, де більша територія і глибина акваторії, а також кращі залізничні можливості. 

– Чи плануєте ви будувати термінал у Маріупольському порту? 

– Жодних конкретних планів у нас поки немає. Хоча нам дійсно цікавий Маріупольський порт. Ми його добре знаємо: до трьох чвертей вантажів, що проходять через нього, – це вантажі групи СКМ. 

– Ви збираєтеся розвивати перевантаження тільки навалювальних вантажів або контейнерів теж? 

– Ми будемо спеціалізуватися на перевезенні тих вантажів, які нам знайомі. Основне – це, звичайно, гірничо-металургійний комплекс: вугілля, метал і руда. Ми, наприклад, поки не розбираємося в контейнерних перевезеннях, і тому цей напрямок ми до своєї стратегії розвитку на першому етапі не включаємо. 

– Чи маєте ви намір розширювати свій залізничний бізнес? 

– Ми володіємо 20-процентною часткою у компанії "Лемтранс", якій належать 10 тис. піввагонів, а також Керченським стрілочним заводом. У нас є плани щодо збільшення нашої частки в "Лемтранс", ми ведемо переговори про викуп частки в наявних акціонерів і готові інвестувати в компанію. Насамперед в розширення парку рухомого складу – у будівництво та купівлю нових вагонів. "Лемтранс" має намір найближчим часом вкласти у свій розвиток не менше $100 млн. 

– Чи буде "Лемтранс" входити до складу "Портінвесту"? 

– Поки такого рішення немає, тому що ми не єдині акціонери "Лемтрансу". Але ми зацікавлені в максимально тісній співпраці цих двох компаній – ми хочемо об'єднати зусилля портового і залізничного бізнесу, щоб пропонувати єдину послугу вантажовідправнику. 

– Останнім часом імідж України як транзитної держави погіршився. Вантажі йдуть у порти Росії, Румунії, Болгарії. Як можна вирішити цю проблему? 

– Україна не вистачає глибоководних причалів і сучасних технологічних комплексів для перевантаження імпортних та експортних вантажів. Глибоководні причали дозволять заходити в порт судам класу Capesize, що знизить для вантажовідправника і вантажоодержувача витрати на фрахт і дозволить українським портам і "Укрзалізниці" стати ефективною ланкою світової транспортної системи. Усі проблеми цієї галузі – від монополізму. Держава в попередні роки не була ефективним власником насамперед через відсутність конкуренції та довгострокової стратегії розвитку галузі. У результаті нерозвиненість транспортної інфраструктури почала стримувати розвиток української економіки. Шляхом інвестицій в інфраструктуру та сервіс, ми хочемо побудувати компанію, яка відродить довіру до України, а також дозволить будувати довгострокові відносини з вантажовідправниками – як групі СКМ, так і країні загалом.

Підписка на новини

Будьте в курсі подій