Джерело: IntermodalNews.eu
Дедалі більше контейнерних потягів курсує між Україною та Китаєм. Європейські логістичні провайдери зацікавлені в розвитку нових маршрутів у межах Нового Шовкового шляху. Цьому заважає відсутність термінальної інфраструктури на західному кордоні країни. Запланований контейнерний термінал у Мостиськах може виправити ситуацію. Яким чином?
Тривалий час Україна була осторонь Нового Шовкового шляху. Контейнерні потяги, що прямують із Китаю до Європи, об’їжджали цю країну через низку причин. Ситуація почала змінюватися влітку 2020 року, коли з Янтаю до Києва прибув перший контейнерний потяг. Згодом українські логістичні компанії налагодили сполучення між Києвом та іншими містами Китаю. Приєднання України до Нового Шовкового шляху пожвавило дискусії про транзитний потенціал країни та про можливу альтернативу перевантаженому прикордонному переходу Брест-Малашевіче.
Очевидно, що контейнери з Азії можуть перевантажуватися в Україні, а потім прямувати до країн Європейського Союзу. У розвитку цього маршруту зацікавлені європейські експедитори та клієнти, вантажі яких часто простоюють на білорусько-польському кордоні. Однак є один чинник, який заважає запуску контейнерних потягів із Китаю до ЄС через Україну. Йдеться про брак перевантажувальних потужностей, які можуть працювати з контейнерними та контрейлерними потоками. Українські компанії «Лемтранс» та «Рейл Транс Інвестмент» вирішили виправити цю ситуацію, збудувавши новий інтермодальний термінал на станції Мостиська-2 недалеко від польського кордону. Проєкт отримав назву «Контейнерний термінал Мостиська». Портал IntermodalNews звернувся до компанії «Лемтранс» за докладнішою інформацією про майбутній термінал.
Особливості проєкту
«Контейнерний термінал Мостиська» будується на території колишньої нафтобази, розташованої поблизу залізничної станції Мостиська-2 (Львівська область) за кілька кілометрів від кордону України та Польщі. Колись занедбаний об’єкт поступово отримує друге життя, перетворюючись на сучасний перевантажувальний комплекс. Загалом проєкт оцінюють у 15 млн доларів США, усі роботи фінансуються обома компаніями за власні кошти.
Проєктна потужність терміналу на початковому етапі становить 100 тис. TEU. З розвитком сухого порту «Лемтранс» збільшуватиме його потужності аж до 200 тис. TEU. Клієнти «Контейнерного терміналу Мостиська» зможуть отримати такі послуги: перевалювання різних типів вантажів у контейнерах із колії 1520 на 1435 мм і навпаки, можливість обслуговування рефрижераторних контейнерів з огляду на наявність спеціального обладнання, наливних вантажів у танк-контейнерах, пакування вантажів, крите та відкрите зберігання вантажів, митне оформлення тощо. «Лемтранс» створює інфраструктуру, яка дасть змогу працювати на рівних умовах усім європейським операторам з українськими власниками вантажу. Серед іншого, на новому терміналі обслуговуватимуться шатлові поїзди між Україною та ЄС. Вони перевозитимуть вантажі, які раніше транспортувалися автомобілями. У такий спосіб українська компанія зробить свій внесок у скорочення викидів вуглекислого газу, адже залізничні перевезення вже давно визнані Євросоюзом більш екологічним видом транспорту, ніж автомобільні.
Великі перспективи
Ключовою особливістю «Контейнерного терміналу Мостиська» є наявність колій двох стандартів – широкої та стандартної. Завдяки цьому термінал має всі шанси стати основним транспортним хабом не лише між Україною та Польщею, а й між Європою та Азією. Уже зараз компанія «Лемтранс» веде переговори з китайськими та європейськими партнерами щодо запуску регулярних потягів для перевезення транзитних вантажів із Китаю до Європи та назад, а також для експорту українських товарів чи ввезення імпортної продукції з країн ЄС.
Деталі переговорів українська компанія поки що не розголошує, але обіцяє зробити це після досягнення реальних результатів. На думку «Лемтрансу», будівництво такого терміналу позитивно вплине на розвиток вантажних залізничних перевезень в Україні, підвищить попит на логістичні та складські послуги на польсько-українському кордоні, що може залучити додаткові інвестиції в супутні сфери діяльності. Крім того, поява нового перевантажувального комплексу створить нові робочі місця в прикордонних районах Львівської області та стане стимулом для збільшення податкових надходжень до бюджету регіону.
Варто зазначити, що проєкт інтермодального терміналу в Мостиськах є для «Лемтрансу» відправною точкою розвитку мережі перевантажувальних комплексів усередині України. Компанія паралельно запускає будівництво контейнерних терміналів у Фастові та Вінниці. Для розвитку «Контейнерного терміналу Мостиська» компанія об’єднала зусилля з N’UNIT, українським оператором контейнерних потягів. Обсяг партнерства визначено синергією приєднання проєкту «Контейнерний термінал Мостиська» (КТМ) до контейнерної мережі N’UNIT. При цьому «Контейнерний термінал Мостиська» буде точкою приймання та відправлення регулярних контейнерних потягів на інші термінали, а також до морських портів України та Європи.