Джерело: Центр Транспортних Стратегій
Триває четвертий місяць війни росії проти України, і вітчизняний бізнес починає більш системно працювати та підлаштовуватись під нові реалії - перебудовувати логістику, шукати нові ринки та паралельно допомагати ЗСУ та цивільним. ЦТС провів серію інтерв’ю з керівниками компаній, які працюють на ринку транспорту і логістики, і запитав, як вони оптимізують витрати, чи скорочують персонал та коли можна буде говорити про відновлення інвестиційної діяльності.
-"Лемтранс", генеральний директор Володимир Мезенцев
Наскільки скоротилися обсяги перевезень? Яких заходів вживаєте, щоб стабілізувати ситуацію?
З моменту російського вторгнення вантажної бази в Україні втрачено більше, ніж вагонів. Тому на цю мить динаміка зростання вантажопотоку значно поступається зростанню вільного рухомого складу в країні. Доходи бізнесу зменшилися в кілька разів. Насьогодні ми маємо можливість задіяти лише 50% парку. Частину парку заблоковано. Багато логістичних ланцюжків між підприємствами розірвано.
Попри це "Лемтранс" продовжує робити все можливе, щоб максимально забезпечити перевезення вантажів клієнтів. Ми повинні бути гнучкими та швидкими, щоб вижити. Ми опрацьовуємо нові маршрути та намагаємося досягти домовленостей на майбутнє. Однак ринку потрібен час, щоб налагодити нові ланцюжки постачання.
Як змінився бізнес загалом? Чи була переорієнтація на нові ринки/клієнтів тощо?
Глобальна зміна логістики відбулася з моменту "втрати" чорноморських портів. Тепер усі перевезення орієнтовані на захід. Водночас західні прикордонні переходи не розраховані на такий потік. Йдеться про брак перевантажувальних потужностей як із боку України, так і країн Європейського Союзу, здатних прийняти, обробити та відправити вантаж до Європи. Для вирішення цього питання необхідно приділити особливу увагу розвитку інфраструктури у вузьких місцях. Зараз потрібно оцінити реальний потенціал збільшення пропускної спроможності та знайти рішення, які можна реалізувати якнайшвидше, знайти логістичні маршрути.
Зараз ми працюємо над проектом, який стане альтернативою для деяких транспортних коридорів і воріт для отримання стратегічно важливих ресурсів. Дасть змогу покращити логістику та в перспективі збільшити частку контейнеризації вантажів в Україні.
В умовах, коли надходжень стало суттєво менше, як оптимізували витрати?
Війна змусила нас відмовитися від масштабних довгострокових інвестиційних проєктів через неможливість їх реалізації в поточній ситуації. Ми перейшли на короткострокове планування, зосередившись на проєктах, що перебувають на фінальній стадії. Ми тимчасово відмовилися від ремонту парку, який не потрібно використовувати в наявній системі перевезень.
Які зараз основні статті витрат для компанії?
Перша - за будь-яких обставин виконати свої зобов’язання перед клієнтами та країною. Це означає, що оплата залізничного тарифу, всіх супутніх послуг "Укрзалізниці" - для нас пріоритет. Ми також продовжуємо сплачувати податки. 159 млн гривень податків - саме стільки перерахував "Лемтранс" до бюджетів усіх рівнів лише за березень-квітень 2022 року.
Друга мета - допомога мирним жителям, ЗСУ та територіальній обороні. Третя - персонал. Підтримувати податковими надходженнями країну, гуманітарною допомогою мирних жителів та фінансово армію ми зможемо, лише продовжуючи працювати.
Чи займалась/займається ваша компанія гуманітарними проєктами?
Так, ми розуміли, що найкраще вміємо вибудовувати логістику залізницею. Саме тому народилася ідея створення гуманітарного залізничного коридору. Ми (в особі "Левада-Карго") разом із партнерами - "Укрзалізниця", European Business Association, PCC Intermodal, MST Group Sp. z o.o та багатьма іншими - активно співпрацюємо з волонтерами, європейськими компаніями та розвиваємо логістичну мережу доставляння гуманітарної допомоги з Європи до України залізницею. Наш спільний проект називається Railway Helps Ukraine.
На сьогодні із використанням залізничного коридору Railway Helps Ukraine в Україну доставлено понад 2100 тонн гуманітарної допомоги. Доставляємо медикаменти, продукти, засоби гігієни, обладнання. Допомогу вже отримали Харківська, Київська, Запорізька, Дніпропетровська та Луганська області. Також вантаж точково відправляли до інших регіонів, де його потребували.
Додатково "Лемтранс" перерахував понад 500 тис. грн на логістичний тариф для доставляння гуманітарного вантажу з Європи для мирного населення.
Як допомагаєте мирним і ЗСУ?
Усі бізнеси SCM, футбольний клуб "Шахтар", БФ Ріната Ахметова зосереджені на допомозі України. І "Лемтранс" не виняток. На підтримку ЗСУ та ТРО перераховано понад 20 млн грн. Крім цього наша підтримка ЗСУ та ТРО полягає також у закупівлі та передані автотранспорту, палива та бронежилетів, виробництві протитанкових "їжаків" для оборони українських міст.
Які короткострокові/середньострокові плани?
Наразі завдання мінімум - зберегти те, що маємо. Завдання максимум - запустити розпочаті в мирний час інвестиційні проекти, що перебувають зараз на фінальній стадії реалізації.