Підприємства Корпорації

Дмитро Демидович: «Приватна тяга є інструментом розв’язання бізнес-проблем»

01.04.2019

Останнім часом часто порушують питання впровадження в Україні так званої «приватної тяги», тобто здійснення перевезень приватними компаніями — власниками локомотивного парку магістральними коліями.

Думку «Укрзалізниці» щодо цього озвучив Євген Кравцов, коли сказав, що «допускаючи приватну тягу, УЗ втрачає частину доходів».

Якою ж є думка бізнесу в цьому питанні, розповів Директор із розвитку бізнесу компанії «Лемтранс» Дмитро Володимирович Демидович.

— Дмитре Володимировичу, схарактеризуйте необхідність впровадження «приватної тяги» саме з погляду вашої компанії. Які основні проблеми такий розвиток локомотивного господарства України дасть змогу вирішити?
— Зараз ключовим чинником, який дестабілізує ситуацію в галузі, є відсутність належної кількості робочого парку локомотивів, внаслідок чого відбувається погіршення обороту рухомого складу та зменшується швидкість руху. Загальний оборот рухомого складу «Лемтранс» на коліях загального користування «Укрзалізниці» зріс із 7,35 доби у 2017 році до 8,06 доби у 2018-му, приріст становить — 0,71 доби. Швидкість руху рухомого складу погіршилася на 10%.

Важливо розуміти, що в цій ситуації на ринку втрачають абсолютно всі. Оператори — тому що впав рух. Вантажовідправники — тому що не можуть повністю відвантажити весь вантаж і наростити виробництво. Втрачає «Укрзалізниця» — тому що знижується обсяг перевезення, і загалом втрачає економіка України.

Наші збитки — це збільшений термін доставляння вантажів. Є фіксована ставка, яку платить вантажовідправник за доставляння, і якщо вагон їде довше, компанія втрачає гроші й не може вкласти їх у вагони.

Тому бізнес шукає шляхи виходу з цієї ситуації, й один із механізмів — питання керування рухом. Приватна тяга зараз є інструментом розв’язання бізнес-проблем.

Якщо говорити глобально з погляду реформи, то, як показує європейська практика, лібералізація призводить до додаткової конкуренції. Це додаткові інвестиції в галузь і більш структуровані відносини між учасниками ринку.

— Чи готова компанія «Лемтранс» як один із найбільших учасників ринку залізничних перевезень брати участь у розробленні таких документів? Чи брала участь компанія в розробленні нового закону «Про залізничний транспорт»?
— Як і будь-який інший учасник ринку, «Лемтранс» зацікавлений у новому законі про залізничний транспорт. Компанія згодна з закладеними в ньому принципами. «Лемтранс», як і багато учасників ринку, брав участь у громадських обговореннях проекту у форматі круглих столів, а також робочих груп на таких майданчиках, як ЄБА, Американська торгова палата, а також у комітеті з питань транспорту при ВР.

Безумовно, до нього є зауваження, є проблемні місця. Зокрема, у проекті закону не передбачені обов’язок оператора інфраструктури щодо забезпечення схоронності вантажу та рухомого складу, обов’язок перевізника про недопущення погіршення технічного стану рухомого складу, прийнятого до перевезення, а також відповідальність за порушення обов’язків, передбачених законом.

Однією з переваг законопроекту є здійснення перевезень залізничним транспортом перевізниками всіх форм власності після отримання відповідної ліцензії. Але закон — це канва, на основі якої ринок буде вибудовувати подальшу політику.

— Як компанія «Лемтранс» планує брати участь у впровадженні «приватної тяги» в Україні?
— Безумовно, ми б хотіли мати свій тяговий рухомий склад. «Лемтранс» за приватною тягою бачить майбутнє з кількох причин. По-перше, це бізнес-завдання — з погляду поліпшення швидкості руху. По-друге, ми розуміємо, що це незворотний процес. Є прагнення України до вступу в ЄС, є прийняті європейські директиви. Є проект закону про залізничний транспорт. Й іншого вектора, по суті, бути не може.

Важливо розуміти, що поява сьогодні приватної тяги — не самоціль, а лише засіб підвищення ефективності перевізного процесу. Зараз вантажовідправник хоче мати комплексну послугу, а не замовляти окремо вагони, інформаційне забезпечення й тяговий рухомий склад. Сьогодні вантажовідправник хоче знати, скільки коштуватиме перевезення, у які строки й коли це станеться.

Для запуску приватної тяги на колії «Укрзалізниці» має бути ухвалений закон про залізничний транспорт, а також розроблені правила та створена нормативна база. Під час реалізації цих конкретних кроків ми будемо готові інвестувати кошти в локомотивну тягу. На цьому етапі ми вивчаємо практику.

— Якою ви бачите роль «Укрзалізниці» в разі впровадження «приватної тяги»?
— Реформа передбачає виділення окремих юридичних осіб в окремих сегментах: власник інфраструктури, власник тягового та власник рухомого складу. І, відповідно, основним завданням оператора інфраструктури буде гарантування безпеки руху, якості та перспективності інфраструктури.

Природно, державна компанія-перевізник буде спочатку істотним гравцем, але вже буде працювати в ринкових і конкурентних умовах. І матиме такі ж права та обов’язки, як новоутворені приватні компанії-перевізники.

— Як ви бачите проблему збереження вантажів у разі незалежних операторів локомотивів, вагонів і Укрзалізниці як оператора інфраструктури?
— Є складність. Проект закону передбачає, що відповідальність за збереження вантажу несе перевізник. А здебільшого крадіжки / розукомплектування трапляються саме на станціях. Зараз, коли перевізник і власник інфраструктури збігаються в одній особі, — юридично проблеми питання збереження вантажу немає. У майбутньому після появи приватних перевізників виникне прогалина в праві з питання, хто буде нести відповідальність за збереження вантажу під час очікування його видавання власнику.

Тому ми вважаємо, що оператор інфраструктури загального користування і власник під’їзної колії також повинні нести відповідальність за незабезпечення збереження вантажу, багажу та залізничного рухомого складу.

Якщо ця відповідальність не буде передбачена в законі, у майбутньому учасники ринку матимуть великі проблеми в цьому питанні.

— Закупівлі нового рухомого складу Укрзалізницею — це, безперечно, плюс, але темпи оновлення парку залишають бажати кращого. Й у зв’язку з цим, як, на вашу думку, має розв’язуватися проблема безпеки руху та експлуатації локомотивів, скажімо так, «не першої свіжості», і чи не стане це проблемою в разі запровадження «приватної тяги»?
— Якщо не висувати з боку влади якісь конкретні вимоги до стану локомотивів, то може вийти хаос. Але після прийняття закону ці питання мають бути регламентовані спеціальними підзаконними актами. Сподіваємося, що розробникам цих документів вистачить мудрості записати реальні, робочі вимоги до того, щоб рухомий склад на просторах України був якісний і екологічний.