Підприємства Корпорації

Інтерв'ю М.М. Нестеренка виданню «Деловая столица»

29.05.2012

Джерело: Деловая столица

Група СКМ, яка тривалий час не виявляла підвищеного інтересу до ринку залізничних вантажних перевезень, вирішила змінити тактику. Компанія Ріната Ахметова заявила про намір наростити свою частку в найбільшій в Україні транспортно-експедиторській компанії "Лемтранс" із міноритарної до контрольної. Про плани освоєння цієї сфери та її перспективи розповів Директор з розвитку нових напрямків бізнесу СКМ Микола Нестеренко.

– Придбання частки в компанії Лемтранс – наймасштабніша інвестиція СКМ у залізничній галузі. Чому рішення прийнято саме зараз? Це якось пов'язано з реформуванням ринку вантажних перевезень, ініційованих «Укрзалізницею»? 

– Рішення про придбання Лемтрансу ми приймали на підставі трьох основних чинників.

По-перше, наша Група є одним з найбільших вантажовідправників в Україні і вкрай зацікавлена в організації стабільного та безперебійного перевезення своїх вантажів. На жаль, у нас в країні існує проблема дефіциту вагонів, яка загострилася в останні декілька років. Це створює серйозні труднощі всім вантажовідправникам. І нам в тому числі. Саме ці труднощі ми хочемо вирішити, збільшуючи свою частку у вагонній компанії.

По-друге, ми переконані, що перевезення вантажів залізницею – це добрий бізнес сам по собі. Промисловий потенціал України ще має себе реалізувати, і обсяги вантажів для перевезень тільки зростатимуть. Крім того, значні перспективи має сегмент транзитних перевезень. Зростання вантажопотоків із сусідніх країн через українські порти до Європи і Південно-Східної Азії гарантує повне завантаження рухомого складу. А розпочата реформа, на нашу думку, здатна ще більше підвищити потенціал цього бізнесу, формуючи конкурентне середовище і створюючи стимули для приватних інвестицій у придбання нових вагонів. У цьому сенсі заявлена реформа стала одним із додаткових аргументів «за».

І нарешті, по-третє, ми дуже добре знаємо кампанію Лемтранс, оскільки вже кілька років є її міноритарними акціонерами. Природно, що прийнявши рішення про інвестування в сектор вантажних перевезень, насамперед ми розглядали придбання контрольного пакета саме цієї компанії.

– Яким відсотком акцій ви володієте? Наскільки глибоко залучені в ухвалення управлінських рішень? Ходять чутки, що в принципі всі рішення щодо «Лемтрансу» приймаються в СКМ? 

– З 2003 року ми були виключно портфельними інвесторами з міноритарним пакетом і ніяк не були представлені в органах управління (крім зборів учасників).

У середині 2009 року, володіючи 19,95%-ю часткою, ми ініціювали створення наглядової ради, яка реально працює, і беремо участь в її роботі. Відтоді розмір нашої частки в компанії не змінювався. Більше двох років вивчали компанію і вирішили інвестувати в її активний розвиток. Саме ці значні інвестиції і пояснюють наші наміри збільшити наш пакет до контрольного. 

– Чи планує «СКМ» інвестувати в розвиток «Лемтрансу»? Скільки вагонів компанія має намір купити цьогоріч? 

– Звичайно. Інакше не було б жодного сенсу купувати цей бізнес. Тільки в 2012 році ми збираємося придбати 5 тисяч нових піввагонів, це більше $ 350 млн. Крім цього, ми маємо намір постійно інвестувати в оновлення і ремонт наявного парку. Рухомий склад, яким оперує Лемтранс, сильно зношений, середній вік вагонів складає 22 роки, і без систематичного проведення заводського і деповського ремонтів парк може скоро стати купою металобрухту. Таким чином, СКМ планує серйозні капіталовкладення в «Лемтранс», тому ми зацікавлені в максимальному збільшенні свого пакета акцій. 

– Ви можете конкретизувати, що означає «максимальне збільшення»? До якого розміру ви збираєтеся наростити свою частку в компанії?

– Як мінімум до контрольної, але програма «максимум» – це 100%-ний пакет.

– Але «Лемтранс» є учасником Корпорації МПС. З придбанням контрольного пакета СКМ купуватиме й інші активи МПС?

– Дійсно, «Лемтранс» пов'язаний відношеннями контролю з низкою компаній, що входять до МПС, які працюють, у тому числі, і в інших сегментах бізнесу: виробництво стрілочних переводів, емальованого посуду тощо. Рішення щодо цих компаній ми будемо приймати тільки після проведення системного аналізу їхньої діяльності. Але ми точно хочемо, щоб команда, яка керуватиме «Лемтрансом», сфокусувалася на одному сегменті: на вантажних перевезеннях власним вагонним парком і супутніх сервісах, які там повинні бути. У будь-якому випадку буде проведено реструктуризацію вагонного бізнесу «Лемтрансу», щоб зробити його структуру максимально зрозумілою і прозорою, а сам бізнес максимально керованим і конкурентоспроможним.

– Що Ви розраховуєте отримати на виході? Чи є довгострокова стратегія розвитку компанії «Лемтранс»? Чи плануєте приєднати її до будь-якої з компаній Групи СКМ як один із напрямів? 

– Поки стратегії ще немає. Ми будемо її формувати. В її основу ляже нарощування та оновлення залізничного парку до 20 тисяч вагонів, щоб задовольнити потреби ключових клієнтів.

Сьогодні «Лемтранс» оперує 12 тисячами вагонів, значна частина яких сильно зношена. Тому, отримуючи контроль над компанією, ми добре усвідомлюємо те, що основна цінність «Лемтрансу» – це команда, накопичена галузева експертиза і напрацьована база клієнтів.

Що ж до місця компанії в структурі Групи, то вона точно не увійде до складу жодного з наявних холдингів. Це окремий, самостійний бізнес, який займається вантажними перевезеннями власним залізничним парком. Ми маємо намір зберегти за собою статус найбільшого українського приватного вантажоперевізника, надаючи нашим цільовим клієнтам (насамперед металургам і вугільникам) якісний логістичний сервіс.

– І, напевно, за вищою ціною ...

– Повірте, ми точно не зацікавлені у підвищенні тарифів, оскільки серед найбільших клієнтів компанії «Лемтранс» є промислові підприємства, що входять до Групи СКМ: меткомбінати, ГЗК, вугільні шахти та глиняні кар'єри. В сукупності загальний обсяг витрат на залізничне перевезення власних вантажів складає у нас більше $1 млрд. І ми не маємо бажання збільшувати їх.

– Але вам доведеться конкурувати з монополістом в особі «Укрзалізниці», – як мінімум із державними вагонними компаніями «Укрспецвагон» і ДВРЗ. Вони прямі конкуренти «Лемтрансу»? 

Доти, поки попит на вагонний парк в Україні буде перевищувати його фактичну пропозицію, говорити про серйозну конкуренцію не доводиться. Тим не менш, ми усвідомлюємо, що стабільність подавання вагонів і якість наданих послуг можуть стати конкурентними перевагами Лемтрансу, які ми будемо розвивати, щоб відповідати вимогам наших клієнтів. 

Крім цього, при розвитку компанії ми збираємося максимально використовувати синергію з іншими напрямками нашого бізнесу – як із промисловими («Метінвест», ДТЕК), так і з транспортними (портовим, який представляє «Портінвест»). Завдяки цій синергії та серйозним інвестиціям, у тому числі і в залучення команди висококваліфікованих фахівців, наші клієнти отримають найкращий транспортний сервіс.

– Сьогодні в ЗМІ активно обговорюється реформа залізниці, реорганізація «Укрзалізниці», плани щодо її можливої приватизації. Яким чином СКМ планує брати участь у цьому процесі? Через «Лемтранс» або безпосередньо через придбання активів?

Реформу галузі ми, безумовно, підтримуємо. І, плануючи серйозні інвестиції в цей бізнес, вкрай зацікавлені в активній участі в будь-яких заходах, спрямованих на лібералізацію і підвищення інвестиційної привабливості системи вантажних перевезень. Поки у нас ще немає остаточного розуміння, як буде проведена реформа, за якою моделлю, в які строки. Але в її необхідності і безальтернативності ми переконані. Як найбільший національний вантажовідправник і тепер вже як активний учасник ринку вантажних перевезень. 

Що ж до приватизації, то міркування на тему нашої участі в ній абсолютно не мають сенсу, оскільки держава такого рішення не приймала. Навпаки, виступила з докладними роз'ясненнями про те, що закон про корпоратизацію «Укрзалізниці» жодним чином цього не передбачає. А обговорювати гіпотетичні можливості не в наших правилах.