Підприємства Корпорації

Вагонні збори / Рінат Ахметов отримає контроль над «Лемтрансом»

29.05.2012

Джерело: Коммерсантъ Украина

Група «Систем Кепітал Менеджмент» (СКМ) Ріната Ахметова збільшує свій вплив на ринку залізничних вантажних перевезень. Як стало відомо виданню, компанія дістала дозвіл на отримання контролю над ТОВ «Лемтранс» – найбільшим в Україні приватним оператором вантажних вагонів. Зокрема, з бізнесу, 100% якого оцінюється в $600 млн., може вийти народний депутат Антон Пригодський. Операція повинна завершитися до кінця року, що дозволить СКМ економити $12-20 млн. на рік на перевезенні продукції своїх підприємств, підрахували аналітики.

СКМ дістала дозвіл Антимонопольного комітету на отримання контролю над ТОВ «Лемтранс», повідомили «Ъ» у прес-службі компанії. Це дозволить СКМ збільшити свою частку з 19,95% статутного фонду до понад 50%. «Після отримання дозволу на концентрацію від іноземних антимонопольних органів і завершення всіх формальностей СКМ планує отримати контрольний пакет у «Лемтрансі». Після цього компанія зможе увійти до складу нашого транспортного напрямку, і в майбутньому ми сподіваємося довести свою частку в ній до 100%», – зазначили в СКМ. 

Плановану суму угоди в СКМ не розголошують: «Ми можемо сказати, що швидше за все це будуть і прямі інвестиції в компанію, і придбання часток інших учасників». Оскільки у «Лемтрансу» кілька власників, угода може бути завершена не раніше кінця цього року. Своїх партнерів у «Лемтрансі» в СКМ не називають. За даними учасників ринку, серед співвласників «Лемтрансу» – народні депутати від Партії регіонів Антон Пригодський та Ігор Гуменюк. Отримати їхні коментарі «Ъ» не вдалося. Втім, джерело, знайоме з умовами угоди, підтвердило «Ъ», що, зокрема, буде викуплена частка, підконтрольна пану Пригодському.

У СКМ пояснюють, що операція необхідна, щоб розвивати «Лемтранс» вищими темпами. «Ми, як міноритарні акціонери, кілька років придивлялися до бізнесу. З 2009 року брали активну участь у роботі наглядової ради. Капітальні інвестиції у збільшення вагонного парку «Лемтрансу» тільки цьогоріч можуть скласти $350 млн., і ми готові підтримати ці плани додатковим акціонерним капіталом, – пояснили в СКМ. – Але, згідно з попередніми переговорами, ніхто з діючих власників «Лемтрансу» не готовий стільки інвестувати в розвиток компанії, і тому всі розглядають варіант виходу зі складу учасників ТОВ».  

Компанія «Лемтранс» – найбільший приватний перевізник вантажів і експедитор, створена в 1999 році. Експлуатує більше 12 тис. одиниць рухомого складу (весь приватний парк піввагонів в Україні – 26 тис.). Обсяг перевезень минулоріч склав 40,4 млн. т (30,7%), що, за даними СКМ, складає 8,5% ринку вантажних перевезень і 14,5% ринку перевезень у піввагонах. За оцінками ІК «АРТ-Капітал», річний виторг «Лемтрансу» досягає приблизно 3,8 млрд. грн., чистий прибуток – близько 480 млн. грн., EBITDA – приблизно 750 млн. грн. 

Старший аналітик «АРТ-Капіталу» Олексій Андрейченко оцінює 100% «Лемтрансу» у 4,8 млрд. грн. ($600 млн.), вартість 80,05% частки може складати до $480 млн. ««Лемтранс» як бізнес оцінюється, виходячи з вартості російських аналогів, на рівні 4,4 млрд. грн., але компанія також володіє 49,96% акцій «Укртранслізингу», вартість капіталу якого оцінюється в 0,8 млрд. грн. за аналогічним принципом», – зазначив пан Андрейченко.  

Гендиректор асоціації «Металургпром» Василь Харахулах наголошує, що контроль над вагонним парком важливий СКМ із погляду забезпечення перевезень продукції її ключових компаній – «Метінвесту» і ДТЕК. «Наявність власного вагонного складу в цьому сегменті – це суттєва перевага, оскільки дозволяє забезпечити стабільність постачань, що особливо важливо з урахуванням проблем із поверненням вагонів, які мали місце в галузі на початку минулого року», – говорить пан Харахулах. За даними СКМ, у 2011 році вантажопотік підприємств групи по залізниці склав 98 млн. т – 21% від всього ринку вантажних перевезень. Усього за підсумками минулого року по залізниці було перевезено 468 млн. т (8,2%). Парк «Лемтрансу» в його нинішньому стані здатний забезпечити перевезення приблизно 40% вантажопотоку підприємств СКМ, говорить директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. Минулоріч «Лемтранс» купив більше 1,38 тис. піввагонів. 

Олексій Андрейченко каже, що $350 млн. достатньо для придбання приблизно 5 тис. піввагонів. У планах СКМ – збільшити парк до 20 тис. вагонів. «СКМ потрібен набагато більший парк, ніж зараз, враховуючи, що обсяги перевезень із підприємств повинні зростати», – говорить пан Вовк. Так, за підсумками 2011 року «Лемтранс» перевіз 18 млн. т кам'яного вугілля (42,6%), 11,48 т залізорудної сировини (29,3%) і 3,37 т чорних металів (43%). 

Наявністю власного парку почали займатися не тільки в СКМ. У звіті для акціонерів компанії Ferrexpo ішлося, що за рахунок перевезення продукції вагонами власного парку компанія щорічно економить $2 млн., нагадує аналітик ІК Concorde Capital Роман Тополюк. На початок року у Ferrexpo було 1045 власних вагонів. Знижка до тарифу на власних вагонах складає 17%, але минулоріч компанія перевозила на них тільки дві третини своєї продукції. «До кінця літа компанія планує збільшити парк до 1933 вагонів і потім придбати ще 500 одиниць, що дозволить Ferrexpo повністю перевозити свою продукцію самостійно і економити щорічно приблизно $3-4 млн. У випадку СКМ щорічна економія може досягати $1 2-20 млн. і більше при загальному парку в 12 тис. одиниць, залежно від інтенсивності використання вагонів», – підрахував пан Тополюк.  У СКМ загальний обсяг витрат на залізничні перевезення власних вантажів оцінюють у суму понад $1 млрд. «Свого часу великі російські сталеливарні компанії пішли шляхом організації приватного парку вагонів, щоб не залежати від монополії «РЖД» та її вантажних компаній», – додає Сергій Вовк. Він також оцінює «Лемтранс» як самостійний бізнес: «Піввагони – це найбільш дефіцитний сегмент, який затребуваний на ринку і під час уповільнення темпів розвитку економіки, і в періоди пікового зростання ВВП». 

Олена Синіцина, Андрій Юхименко, Олег Гавриш